5 tips om moeitelozer te werken
1-11-2019
Soms heb je het gevoel dat je de grootste moeite moet doen om iets voor elkaar te krijgen. Dat je als het ware een onmogelijke opdracht moet vervullen. Hoe krijg je dat dan toch voor elkaar?

Als je het hebt over stress, gejaagdheid en grote hoeveelheden taken hebben we het meeste last van onszelf. Een baan kan bijvoorbeeld veel werk met zich mee brengen, maar het is aan jou hoe je ermee omgaat.

Verander jij in een stresskip als er veel werk ligt?
Kun jij de stapel werk omzetten in handelbare brokjes?
Lukt het je om het gevoel van “VEEL moeten” los te laten?

Ik ga je 5 tips geven om moeitelozer aan de slag te gaan:

Tip 1: Besef je dat de stress vooral ontstaat door jouw gedachten
Op een dag hebben we ruimt 50.000 gedachte. Van de meeste hiervan zijn we ons niet bewust. Als je het druk hebt wordt je opgejaagd door je eigen gedachten. Het is belangrijk om je ervan bewust te zijn dat een deel van jou de stress creëert.

Tip 2: Kijk naar jouw gedachten, zijn ze wel waar?
Als je merkt dat je stress krijgt van je gedachten is het goed om ze te observeren. Is het wel waar?Een handig manier hiervoor is de methode van Byron Katie.

Een voorbeeld ter illustratie: Stel dat je het gevoel hebt dat een klus te moeilijk is.
1. Is deze gedachte waar?
🙁 Ja, de klus is te moeilijk
2. Kan ik 100% zeker weten dat het waar is?
🙂 Nee, misschien dat het me wel lukt als ik…
3. Wat gebeurt er als ik deze gedachte geloof?
😕 Dan voel ik me rot, alsof ik niet goed genoeg ben.
4. Wie zou ik zijn zonder deze gedachte?
😎 Ik krijg meer vertrouwen in mezelf. Ik voel me positiever!
Conclusie… gedachtes zijn vaak niet waar en geven ons soms ook nog een rotgevoel.

Tip 3: Kies het juiste moment om ermee aan de slag te gaan
Als je iets moeilijks hebt dat je af wilt krijgen is het belangrijk om het juiste moment te kiezen om ermee aan de slag te gaan. Wil je bijvoorbeeld een document schrijven? Zorg dan dat je energie hebt (vaak ’s morgens), niet gestoord wordt en dat je inspiratie hebt om te beginnen.

Tip 4: Eis geen perfectie
Perfectie is een dooddoener als het gaat om dingen voor elkaar krijgen. Het kan altijd beter. Maar ja, hoe groot is de kans dat het je over 20 jaar nog iets uitmaakt als de klus niet perfect was, maar goed genoeg? Het geeft ruimte als je het jezelf toestaat om te stoppen als je tevreden bent.

Tip 5: Deel een grote klus op in kleine stukjes
Als je een grote klus te doen hebt kun je er soms zo tegenop zien dat je dan uiteindelijk maar niet aan de slag gaat.
Vaak geeft dat juist meer stress, want dan moet het ineens snel af.
Om toch aan de slag te kunnen gaan is het goed om de klus in stukjes op te delen. Dan zie je de vooruitgang beter én kun je trots op jezelf zijn omdat je stappen hebt gezet. Merk je dat de klus in totaal te groot is, schroom dan niet om om hulp van anderen te vragen. Om hulp vragen is geen teken van zwakte!

Veel succes met de tips!
Eline

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *